Soma & Lil
En eksperimenterende cello duo bestående af Soma Allpass (vokal og cello) og Lil Lacy (vokal og cello).
Udgivelsen Landet / Rummet var nomineret til DMA i 2016. Soma & Lil spillede cello improvisationer, hvor publikum bestemte titlen. Soma & Lil indspillede musik til kunstfilm. Soma & Lil lærte nogle 1600 år gamle Gagaku kompositioner af Haruhiko Okabe og spillede koncerter i Japan og Danmark.
Soma Allpass fortolker Tove Ditlevsen
Tekst: Tove Ditlevsen
Komposition: Soma Allpass
Orkester: Helianne Blais (violin), Christian Ellegaard (violin), Nanna Hartmann Rasmussen (bratch), Soma Allpass (cello), Nils Davidsen (kontrabas) og Lisbeth Diers (trommer og percussion).
Den Hemmelige Rude
Musik poesi forestilling med tekst af Tove Ditlevsen. Kollektiv skabelse af Lisbeth Diers (percussion og harmonium), Nanja Pontoppidan(visuals), Birgitte Prins (skuespiller) og Soma Allpass (cello).
Sway
Indie pop/rock CD. Sange af Soma Allpass and Maurice Hawkesworth.
Singlen Spring var på rotation på P4.
Band:
Soma Allpass: Cello and vokal
Mads Kjølby: Guitar
Jan Stokholte: Keyboards
Karen Gramkow: Bas
Jesper Uno Kofoed: Trommer
Live lyd: Per Buhl Acs
The Black Nothing
Elena Setién (vokal og violin), Qarin Wikström (vokal), Emil Jensen (trompet), Jeppe Højgaard (altsax og klarinet), Lars Greve (saxofoner og klarinetter), Soma Allpass (cello), Nils Bo Davidsen (kontrabas og el-bas), Bjørn Heebøl (trommer), Mads Emil Nielsen (elektronik og live manipulation) og Anders Filipsen (keyboards, piano og kompositioner). Album blev præmieret af Statens kunstfond.
Det Skønneste
En sang af Soma Allpass som er arrangeret for Radioens Pigekor
Tekst: Tove Ditlevsen
Komposition: Soma Allpass
Korarrangement: Nicolai Abrahamsen
Sacrified
Musik inspireret af biblen skabt af Peter Danstrup.
Orkester: Makiko Hirabayashi (piano), Nina Baun (vokal), Lise Munch (horn), Rasmus Svale Kjærgaard Lund (tuba), Mariane Bitran (fløjte), Bjørn Heebøll (trommer), Soma Allpass (cello) og Peter Danstrup (bas)
Dalia Faitelson
Dalia Faitelson (vokal og guitar), Thomas Clausen (klaver og keys), Soma Allpass (cello), Thommy Andersson (bas) og Peter Nilsson (trommer)
PNEUMATICKS
Audiovisuelt værk skabt af:
Komponister: Lil Lacy og Signe Lykke
Billedkunstnere: Ulrik Heltoft og Ann Sophie von Bülow
Musikere: Katinka Fogh Vindelev (sopran), Laura Mayer (alt), Simon Rønne Rischel (tenor), Morten Lohmann Sønderskov Jensen (basklarinet), Soma Allpass (cello) og Lil Lacy (cello)
Lydtekniker: Bjørn Gjessing
Lydlandskaber
Ann Falden (vokal, hang drum og computer), Caroline Leander (piano og melodica) og Soma Allpass (cello):
Musik til moderne dans
“Sticks and fur” forestilling af Anders Christiansen. Spillet i KBH, Odense, Århus og Bilbao.
I dobbeltøksens hus
Hotel pro forma forestilling 1998
Musik af Dicte
Foto: Maurice Hawkesworth
Lucky Angel
Debut udgivelse med sange af Maurice Hawkesworth og Soma Allpass
Indie angel pop med Henrik Liebgott, guitar and Tomas Ortved, trommer.
Live band 2002:
Henrik Liebgott: guitar
Mads Tunebjerg: bas
Johan Gellet: trommer
Jonas Berg: keyboards
Soma Allpass: guitar and vokal
Live lyd: Troels Bech
Trains and Boats and Planes
Indierock band:
Nikolaj Nørlund: vokal, guitar and komposition
Jens Ole Lemke: guitar
Søren Kruse: bas
Nikolaj Stig Nielsen: trommer, senere Jesper Yebo Reginal på trommer.
Soma Allpass: cello, kor
Trains and boats and planes udgav 3 fulde albums og to singler:
Hum (minialbum) (1991)
Engulfed (1992)
Minimal Star (1993)
Adventure 6, single sammen med How do I (1991)
I like cars, single (1993)
Reviews
Soma Allpass og Lil Lacy har begået en mesterlig skive
Af Torben Holleufer / FOTO: Torben Holleufer
GAFFA 15.06.2016
Der bliver lavet fremragende ting på den danske avantgardescene i øjeblikket. Og ganske ofte er de mest spændende kusntnere kvinder. Som nu her, hvor Soma Allpass – der siden 1990'er-tiden med Trains and Boats and Plains har haft en spændende karriere – og Lil Lacy – netop gået ud af Travelling Tribes og også med i Valby Vokalgruppe – har lavet denne mesterplade, hvor to cellister udforsker dette strygerinstruments unikke muligheder, og ikke mindst hvad der sker, når man går amok på den soniske legeplads.
Det er ret ambient, hvad der foregår, lidt som hvis Selvhenter tog en slapper i fem minutter, men ærindet er det samme: eklektisk musik på kanten af det punkede, men med en egen meditativ skønhed, og så alligevel med en befriende voldsomhed, når det kræves. Som på den stærkt brydende Taj Mahal, som kommer sent på pladen, som ikke just er det traditionelle billede af denne bygnings indbydelse til den indre buddha, men medgivet har ekkoer af indisk musik i den arabesk, der udmunder i et utæmmet skrig, der igen kommer hjem som yndefuld kormusik. De to er klassisk uddannede, og det mærker man i den ypperlige kontrol, men de har også en fantasi og en vovelyst, som er en fornøjelse.
I miksningen har de to haft Andreas Pallisgaard ind over, og dette fænomen – bagmand for Pinkunoizu – har efterhånden haft en finger med i en hel stribe fremragende udgivelser fra den del af musikken, der ikke er helt normal(!). Og således stikker denne vidunderplade også ud og understreger, at dels er de to et fantastisk match, og dels har begge gang i en musikalsk udvikling, som det er en fornøjelse – ja, en gave – at følge.En plade eller værk, som ikke lader dig i ro. Martrende, besættende og med et dybt personligt udtryk, hvor det grænseløse er vejen. Jeg er dybt imponeret.
Tillykke.
Forsigtig musikalsk underlægning til en af poesiens største
Af Jan Opstrup Poulsen
GAFFA: 29.08.2010
Respekten er forståelig og nødvendig, når man fortolker en af en dansk litteraturs helt store navne. Tove Ditlevsen var både folkelig og anerkendt af parnasset. Lidt en balancegang, som også er en inspiration for Soma Allpass fortolkninger.
Soma Allpass er klassisk uddannet cellist, men har i årevis bevæget sig rundt på den danske indiescene, hvor hendes cello er med på at hav af udgivelser. På albummet er det dog både celloen og hendes vokal, som er helt fremme i rampelyset, og Soma Allpass viser fine kvaliteter som en let reciterende sangerinde. Hendes vokal er helt ren og dvæler eftertænksomt ved nuancerne i teksterne.
Kompositionerne er skrevet for strygerkvartet og veksler mellem klassisk og jazz. Ikke overraskende er de jazzinspirerede sange mest livlige og finder en fin samklang med Tove Ditlevsens tekster. I den klassiske afdeling sænker mørket og tungsindet sig, hvilket i høj grad er digteren, men som musikalsk udtryk bliver det lidt fortænkt i sin form.
Soma Allpass Fortolker Tove Ditlevsen er fine sange til de stille og eftertænksomme stunder.